Кафедра КиСИ

Чухров (Чухрукидзе) Кети

Чухров Кети

Доктор философских наук, доцент кафедры современного искусства РГГУ. Ведет программу «Теоретические исследования по культурной антропологии» в научно-информационном отделе ГЦСИ. С 2003 член редакционного совета Художественного журнала, автор публикаций по философии и теории искусства в таких журналах как НЛО, Художественный Журнал, Chto delat, Brumaria, Documenta-magazines, Sarai-readers, Art-forum, Springerin, E-Flux,   Afterall. Автор книг «Pound & £» , М.: Логос, 1999. «Быть и исполнять. Проект театра в философской критике искусства», СПб.:   изд. Европейского Ун-та, 2011. «Просто люди», драматические поэмы, Спб: М.: Транслит, Свобмарксизд, 2010, 2011.

Keti Chukhrov – ScD in philosophy, an associate professor at the Department of Art Theory and Cultural Studies at the Russian State University for the Humanities, visiting professor at the European Un-ty at St. Petersburg, runs theory and research department at the National Center for Contemporary Art. Since 2003 member of editorial board of Moscow Art Magazine. Chukhrov has authored numerous texts on art theory, culture, politics, and philosophy which have appeared in periodicals such as, among others: Afterall, Moscow Art Magazine, Artforum, Brumaria, Documenta magazines, e-flux journal, Chto Delat, New Literary Review, Springerin. Her full-length books include: To Be – To Perform. ‘Theatre’ in Philosophical Criticism of Art (2011); Pound &£ (1999), and two volumes of dramatic poetry: Just Humans (2010) and War of Quantities (2004). Chukhrov lives and works in Moscow.

 

Список избранных публикаций

  1. How much could Sexuality Cost. Problemi #11, 2015, Ljubljana. Stasis, #2, 2015

  2. 3 Components of Realism: Sensuousness, De-alienation, Humane Resignation. Springerin №2, 2015.

  3. On the False Democracy of the Contemporary Art. E-flux #57. 2014.

  4. Contemporary art in the midst of Democracy and Institutional Policies. Moscow Art Magazine Digest. 2014. P. 142-150.

  5. Art Without Sublation of Art. Praznine journal, 2014, Ljubljana, Igor Zabel Website.

  6. Sexuality in a Non-libidinal Economy. E-flux #54. 2014

  7. К критике понятия эстетики. (лекции 1, 2). О генеологии понятия ‘Gender’ (lecture 3). In “Ибранные лекции по современному искусству и философии”. Vol.1. Москва: ИПСИ, 2013.

  8. Тело как политический эксцесс. Репринт на русском. ‘Теория и практика”Theory and Practice’: theoryandpractice.ru/posts/7643-vali-ekhport , 2013

  9. Человеческое” в современном искусстве и философии. В кн: “Judgment Day, или проблема эстетического суждения”. Москва, ИПСИ, 2013.

  10. On the Condition of Externality in Contemporary Art. 5th Moscow Biennial Catalogue. Ed. By N. Molok and C. de Zegher. 2013

  11. Classical Art and Human Resignation in Soviet Marxism. In the collected monograph “Sweet 60-s”. Ed. By Melanie Ohnemus and G. Shoellhammer. Vienna, 2013.

  12. Between Performing and Performance. Springerin .#2. 2013. Unruhe der Form. P. 27-32.

  13. The Anthropology of Performing. in: “Moments. A History of Performance in 10 acts.” Ed. by S. Gareis, G. Shoellhammer, P. Weibel. Walther Koenig, Koeln, 2013.

  14. Epistemological Gaps between the Former Soviet East and the “Democratic” West.E-flux № 41, January, 2013 .

  1. Аспект акцидентальности в исполнительских практиках. Вестник РГГУ, Москва, №3, 2012.

  2. Генезис события в философии Ж. Делеза. Вопросы философии № 8, 2012. С. 145-153.

  3. Методологические и этические противоречия применения гендерной теории в советском и постсоветском контекстах. Обсерватория культуры №5, Moscow, 2012. С.28-34.

  4. G. Deleuze: from Multiple to General. // in “Politics of the One. Concepts of the One and the Many in Contemporary Thought”. Ed. By A. Magun. London; NY: Continuum. 2012 (UK, USA). P. 51-62.

  5. Soviet Material Culture and the Socialist Ethics in Moscow Conceptualism, in: “Conceptualism revisited”, a collective monograph ed. by B. Groys, NY: Sternberg Press, 2012.

  6. Gender Theory in the Post-soviet Context. Politichna Critica #3, Kiev, 2012.

  7. Soviet Material Culture and the Socialist Ethics in Moscow Conceptualism, in E_Flux Journal #29.2011.

  8. To Deserve” the Event: On Rabih Mroué’s Poetics of Performing. The Reader on the works by Rabih Mroué, Ed. by M. Hlavayova, C. Costinas, J. Winder, BAK, (Basis for Actual Art), Utrecht, 2011.

  9. О вопросе этики в эстетике. Существует ли эстетика фашизма. Философия и культура № 5, 2011

  10. Некоторые позиции поэтики А. Введенского, НЛО, №108, 2011.

  11. Art after Primitive Accumulation. In: Afterall (London-Amsterdam), February, 2011. P. 127-137.

  12. Быть и исполнять. Проект театра в философской критике искусства. СПб: ЕУ. 2011, 275 p.

  13. Топология трагедии. Chto Delat №31, 2010.

  14. Labor Beyond Materiality and Immateriality. In: E-flux journal on art and theory. №18, November 2010. Also in “Post-Fordism, Precarity, and the Labor of Art”. Ed. By J. Aranda, A. Vidokle, NY: Sternberg Press, 2011. P. 94-112.

  15. The Soviet 60-s: Just Before the End of the Project. In.: Red Thread Magazine, Istanbul, 2010. www.red-thread.org

  16. From Immaterial Labor to the Space of the General. In.: “Shockworkers of the Mobile images. The reader of the 1st Ural Industrial Biennial of Contemporary Art. Upprint, Moscow, 2010. P. 61-84.

  17. Punishment; On the Socialist Background:Entries for the Encyclopedia “Monument to Transformation Glossary”. Ed. by Vit Havranek, Prague, Transit, 2010.

  18. Between the Severe Style and the Libertinage: on the ethics in aesthetics. In: Chto Delat appendix. The materials of the conference on fascism. May, 2010.

  19. Когда производство становится искусством. Художественный журнал, №75-76. 2010. P. 43-51.

  20. In the Trap of Utopia’s Sublime: Between Ideology and Subversion. In: Gender Check Reader, Mumok Museum. Vienna, 2009. p. 32-38.

  21. Bloss Menschen or What Adorno forgot and Brecht didn’t. in the 11th Istanbul Biennale Reader, Istanbul, ed. By WHW, Ilcay Balic, 2009. P. 459-469.

  22. Religion and its Economy in Russian „Empire“ (in German) in: Springerin № 4, 2008. p. 32-38. http://www.springerin.at/dyn/heft_text.php?textid=2135&lang=en

  23. On the Ground. Moscow. in: Art Forum, XLVII, December, № 4, 2008, p. 234-237. http://www.foxyproduction.com/static/dyn-files/2/2278.pdf

  24. О кризисе репрезентации. Художественный журнал, № 73-74. 2009, p. 16-22.

  1. Image vs. Event. Iconography vs. Artistic Act. In. Brumaria №14, 2009, The materials of Iconclasm-Iconophylia conference in Murcia. p. 109-115.

  1. Glamour as a Form of Culture. in. Sarai Readers. (Frontiers), № 7, 2007. p.236-248. http://www.sarai.net/publications/readers/07-frontiers/236-248_keti.pdf

  1. Простые машины концептуализма. Художественный журнал, № 69, 2008. с. 9-16.

  2. Критика суверенности. Художественный журнал, № 67/68. 2007. с. 86-93.

  1. Body as Political Excess. in: VALIE EXPORT, ed. by Hedvig Saxenhuber, Folio, 2007. p. 174-184.

  2. On the Non-ideological “Soviet” collectivity. In: “Progressive Nostalgia”, Centro per l’arte contemporanea Luigi Pecci, Prato, 2007. cur. by V. Misiano, p. 202-208.

  3. Art and its Thresholds. in: Moscow Art Magazine. № 61-62, 2006, p. 50-57. Also in: Moscow Art Magazine Digest. M.: 2007, p. 27-33.

  4. «Product ‚Russia‘ and the non representable Body». In: “Back from the Future”, in the frame of post-communist condition project. Ed. by Boris Groys, Anne von der Heiden, Peter Weibel, Suhrkamp, 2005. p. 662-675.

  5. From Seria to the Expanding Universe. In: Piere Boulez. “Point de Repère.” (Orientiri). M.: Logos-altera, 2005. p. 7-37.

  6. Бессмыслица как инструмент возвышения, НЛО №69, 2004. с. 70-87.

  7. Предисловие к “Философии новой музыки” Теодора Адорно. М.: Логос, 2000. P. 7-37.

  8. Pound & £. M.: Логос-Гнозис, 1999


Прочитанные курсы
2005-2006 – история философии, Институт им. Гнесиных
2006 - курс по политической теории, ИПСИ
2009 – курс по эстетике взаимодействия, ИПСИ.
РГГУ – 2010-2015 - Методология художественной теории, Гендерная теория, Современные концепции философии искусства, Советская эстетическая теории в контексте Советской культурной этики 1960-ых, 1970-ых, (при поддержке Patterns lectures scholarship, WUS Austria/ Erste Stiftung).
2015 – Философия современного искусства, Европейский Ун-т, СПб